Łukasz Brzezicki , Artur Prędki
ARTICLE

(Polish) PDF

ABSTRACT

The article estimates the efficiency of 59 public higher education institutions in Poland in rising of funds for didactic and scientific activity in 2015 using nonparametric DEA method. We used output-oriented BCC model. The work also uses the subsampling procedure to assess the accuracy of the previously performed efficiency measurement. Twelve universities turned out to be fully efficient in the above-mentioned scope, while the average efficiency is quite high and close to the median.

KEYWORDS

higher education, efficiency, DEA, subsampling

REFERENCES

Agasisti T., (2011), Performances And Spending Efficiency in Higher Education: A European Comparison Through Non-Parametric Approaches, Education Economics, 19 (2), 199–224.

Agasisti T., Perez-Esparrells C., (2010), Comparing Efficiency in a Cross-Country Perspective: The Case of Italian and Spanish State Universities, Higher Education, 59, 85–103.

Agasisti T., Pohl C., (2012), Comparing German and Italian Public Universities: Convergence or Divergence in the Higher Education Landscape?, Managerial and Decision Economics, 33 (2), 71–85.

Banker R. D., Charnes A., Cooper W. W., (1984), Some Models For Estimating Technical And Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis, Management Science, 30, 1078–1092.

Brzezicki Ł., Wolszczak-Derlacz J., (2015), Ocena efektywności działalności dydaktycznej publicznych szkół wyższych w Polsce wraz z analizą czynników ją determinujących, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia, 46 (1), 123–139.

Cooper W. W., Seiford L. M., Tone, K., (2007), Data Envelopment Analysis. A Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software, Springer, New York.

Ćwiąkała-Małys A., (2009), Wykorzystanie Data Envelopment Analysis (DEA) do badania relacji nakłady-efekty w publicznym szkolnictwie akademickim w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 56, 67–82.

Ćwiąkała-Małys A., (2010), Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Johnes J., (2006), Data Envelopment Analysis and Its Application to The Measurement of Efficiency in Higher Education, Economics of Education Review, 25 (3), 273–288.

Katharaki M., Katharakis G., (2010), A Comparative Assessment of Greek Universities’ Efficiency Using Quantitative Analysis, International Journal of Educational Research, 49 (4-5), 115–128.

Kneip A., Simar L., Wilson P. W., (2008), Asymptotics and Consistent Bootstraps for DEA Estimators in Nonparametric Frontier Models, Econometric Theory, 24, 1663–1697.

Kounetas K., Anastasiou A., Mitropoulos P., Mitropoulos I., (2011), Departmental Efficiency Differences Within a Greek University: An Application of a DEA and Tobit Analysis, International Transactions in Operational Research, 18 (5), 545–559.

Liu J. S., Lu L. Y. Y., Lu W.–M., (2016), Research Fronts in Data Envelopment Analysis, Omega, 58, 33–45.

Pietrzak P., Brzezicki Ł., (2017), Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej, Edukacja, 3 (142), 83–93.

Politis D., Romano J., Wolf M., (2001), On the Asymptotic Theory of Subsampling, Statistica Sinica, 11, 1105-1124.

Prędki A., (2013), Subsampling Approach for Statistical Inference Within Stochastic DEA Models, Quantitave Methods in Economics, 14 (2), 158–168.

Prędki A., (2016), Modelowanie zmienności danych w ramach metody DEA, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.

Rusielik R., Świtłyk M., Wilczyński A., (2012), Efektywność publicznych uczelni technicznych w Polsce w latach 2007–2009, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 246, 403–412.

Selim S., Bursalioglu S. A., (2015), Efficiency of Higher Education in Turkey: A Bootstrapped Two- Stage DEA Approach, International Journal of Statistics and Applications, 5 (2), 56–67.

Simar L., Wilson P. W., (2000), A General Methodology for Bootstrapping in Nonparametric Frontier Models, Journal of Applied Statistics, 27, 779–802.

Simar L., Wilson P. W., (2008), Statistical Inference in Nonparametric Frontier Models: Recent Developments and Perspectives, w: Fried H., Lovell K., Schmidt S., (red.), The Measurement of Productive Efficiency and Productivity Growth, Oxford University Press, New York.

Simar L., Wilson P.W., (2011), Inference by the m out of n Bootstrap in Nonparametric Frontier Models, Journal of Productivity Analysis, 36, 33–53.

Świtłyk M., (2012), Efektywność techniczna publicznych uczelni w latach 2001–2010, Ekonometria, 4 (38), 320-342.

Świtłyk M., (2013), Efektywność dydaktyki w uczelniach publicznych w Polsce, Ekonomia, 1 (22), 9–28.

Szuwarzyński A., Julkowski B., (2014), Wykorzystanie wskaźników złożonych i metod nieparametrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych, Edukacja, 3 (128), 54–74.

Uzasadnienie do projektu ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 2017 roku, http://konstytu cjadlanauki.gov.pl/content/uploads/2017/09/uzasadnienie-do-projektu-ustawy-prawo-o-szkolnictwie- -wyzszym-i-nauce-16092017.pdf (data dostępu: 12.01.2018).

Wolszczak-Derlacz J., (2013), Efektywność naukowa dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce – analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.

Wolszczak-Derlacz J., Parteka A., (2011), Efficiency of European Public Higher Education Institutions: A Two-Stage Multicountry Approach, Scientometrics, 89, 887–917.

Back to top
© 2019–2022 Copyright by Statistics Poland, some rights reserved. Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International Public License (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0